Sunday, April 22, 2012

23.Dari Jendela Yang Terbuka

Dari jendela yang terbuka
mengintai aku ke dalam rumah
menghulur salam ketaqwaan
dari putih hati keimanan.

Dari jendela yang terbuka
aku melihat ke dalam diri
menyelami rahsia diri
untuk memahami rahsia Ilahi
di suci jernih fitrah insani.

Dari jendela yang terbuka
aku melihat jeriji besi
yang mengurung diri di batas duniawi
untuk aku mengerti rahsia dalam rahsia
yang menyimpul kalam Ilahi
“Sesungguhnya manusia itu rahsia-Ku
dan Aku rahsianya
h
ati orang-orang mukmin ituBaitullah”.

Dari jendela yang terbuka
aku telah pasti
Kau ada di sini
Kau ada di mana-mana
bergumpal aku dalam rindu
mencari wujud di balik cahaya
mencari aku di balik bayang-bayang.

Yajuk
Puncak Jalil
12122010

• SAJAK > 2010 (Julai-Disember) > Dari Jendela Yang Terbuka disumbangkan pada Ahad, 19 Disember 2010 8:04:34 PM • Kali terakhir diubah pada Ahad, 19 Disember 2010 8:04:34 PM oleh yajuk 

No comments:

Post a Comment